Åby rid- och träningsläger 18/7 - 24/7 2010













Som ni ser i rubriken har jag för tredje året i rad tillbringat en vecka på Åby rid- och träningsläger.
Jag har, precis som dom förra åren, haft en underbar vecka med sol, jobbiga ridpass, konsumbesök och en jävla träningsverk.
Förra året red jag hästen Saphire först, men jag trivdes verkligen inte med henne, så jag bytte bort henne mot Jooker.
I år fick jag henne igen, men den här gången red jag henne hela veckan.
Det märkets stor förändring ifrån förra året, både på henne och mig.

Saphire är ett 12-årigt halvblodsto & ca. 162cm hög. Hon är oproportionerlig och har en enorm gång.
Hennes steg är som att sitta på Leupold hemma på ridskolan. Hon blir väldigt lätt lång och ganska svår att rida ihop.

Ridpass under veckans gång gick verkligen upp och ner. Vissa dressyrpass ville jag bara skjuta skallen av mig och åka hem
medan hoppassen gick över förväntan. Det märktes tydligt att hoppning är hennes starka sida.
Hon gillade även uteritten, då vi galopperade uppför en galoppbacke med stockar. Allvarligt talat så tror jag inte att jag har
galopperat så fort i hela mitt liv! Både hästen och jag njöt till tusen.

Näst sista dagen fick vi alla välja vad vi ville göra på lektionen på förmiddagen. Alternativen var dressyr med sin häst/byte av
häst, gymkhana och uteritt. Jag valde att rida ett sista dressyrpass på henne och tack gode gud för att jag valde det.
Under det ridpasset släppte i stort sett allt vi kämpat med under veckan. Det var en sådan underbar känlsa!

Sista dagen bestod av en hopptävling. För min del låg banan på 80cm och det bedömmningen var stilbedömning.
Jag och Saphire lyckades knipa en delad tredje plats!
Ett underbart sätt att avsluta veckan på.

Så vitt jag vet så är det inte dags för mig att säga farväl till åby än,
för troligen så ses vi nästa sommar igen.

Kommentarer
Postat av: sigrid =)

så kul det ser ut!

2010-08-18 @ 19:30:06
URL: http://hastur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0