Ett hästigt 2009

Ännu ett år har gått och det har hänt en hel del inom hästväg.

I början av året blev jag invald i US styrelsen på ridskolan. Så hela året har varit fullt av aktiviteter som vi har hållit i, och det har varit så himla kul!
Jag har gått hästskötarkurs 1 & 2 tillsammans med ett gäng glada stallvärdar.
Har tagit hand om finaste sköthästen och sprungit efter sega små ponnier i manegen på mina stallvärdspass.
 
Ungdomssektions styrelsen                                       Ponnyridning i stan


Första veckan på sommarlovet åkte jag på ridläger till Gotland tillsammans med konfirmationsgruppen.
En underbar vecka med westernridning, långritt, bad med hästarna, körtävling och stilhoppning.
Jag red ett varmblod som hette Line Fischer, en lite speciell häst som var lite feg av sig och hade svårt för att galoppera. Trots detta så lyckades vi knipa åt oss en fjärdeplacering i stilhoppningen sista dagen.
Veckan på Gotland måste varit en utav dom bästaste veckorna i hela mitt liv. Humöret var alltid på topp på gården och tårarna rann som floder när vi sa hejdå.
   
Konfirmationsgruppen                                               Jag & Line

I mitten på sommaren åkte jag för andra året till Norrköping på Åby rid - och träningsläger. Detta året följde Elin med mig och vi hade en toppen vecka tillsammans med alla kompisar på lägret. Blev dock lite problem med hästen jag fick, men efter lite om och men så löste allt sig och jag fick rida en annan häst. Jooker, en korsning mellan nordsvensk/fjording på 19 år. Hade inga förväntningar alls på den hästen, men oj vilken pärla han var. Kunde verkligen dressyren och hoppade så fint. En riktigt fin häst med massa energi. Och vilken rolig personlighet han hade. Man kunde inte mocka hos honom för han bara välte omkull kärran, han fick tag på grimman som hängde på en krok, tog den i munnen och kastade iväg den.
När jag red han barbacka sista gång till hagen så trillade faktiskt en liten tår nerför kinden.
Åby är verkligen ett utav dom bästaste ställen som finns, och jag längtar redan till i sommar då jag åker dit för tredje gången.
 
Jag & Jooker                                                          Jossan & jag med shettisarna

På sommaren började jag fundera mycket och tänka på vad jag egentligen vill med hästarna. Jag funderade mycket på att skaffa foderhäst, eftersom att jag egentligen vill tävla. Men jag tog beslutet att inte skaffa någon foderhäst då jag tyckte att jag hade för lite kunskap.
Men en annan anledning var Hilton. Inte kunde jag bara lämna Hilton?
Nej, så det där med foderhäst har jag lagt på hyllan, men vem vet, någon annan gång kanske det blir dags att plocka ner idèn och fullfölja det?

Hilton och jag har haft ett väldigt blandat år. Det har blivit en del avåkningar, men lika glada har vi varit för det. Vi började hoppträna regelbundet nere i Grönskog. Vi har utvecklats något enormt, både hästen och jag. Det gick väldigt mycket utför för oss ett tag, både Hilton och jag tappade jättemycket självförtroende och jag var nära på att ge upp där ett tag. Men en hoppträning vände allting bara och det gick uppför igen. Sakta men säkert byggde vi upp självförtroendet och förtroendet för varandra, och snart var vi tillbaka som vanligt igen. Under hösten så tävlade vi för första gången. Två enkla klubbtävlingar i klasserna 70/80. Första tävlingen gick bra, ett stopp i bägge klasserna. Ett kanon bra reslutat för att vara första tävlingen tillsammans. Andra tävlingen gick ännu bättre. Felfria i båda klasserna, vilket resulterade en andra placering i ena klassen.
Jag hoppas verkligen att 2010 kommer bli ett spännande år. För så som planerna är nu så ska vi iväg till andra klubbar för att tävla klubbhoppningar och sedan kanske starta lokalt.
Jag säger bara att jag längtar sjukt mycket till tävlingsäsongen kör igång!

 
Hilton & jag efter andra tävlingen                             Inne på banan

Jag avlsutade mitt hästår med att vara med i ridskolemästerskapet. En tävling för alla lektionsryttare där man hoppar ena dagen och rider dressyr andra. Jag red en av dom ganska nya ridskolehästarna. Halvblodstoet Mums del Mar, som för övrigt är min favorit på ridskolan. Vi hoppade 80cm med stilbedömning, och där lyckades vi få en fjärdeplats. I dressyren red jag Lätt C:1 2008, hade inte så stora förhoppningar, men vi lyckades faktiskt rida på 68.9%, en reslutat jag är mer en nöjd med. I själva ridskolemästerskapet så hamnade jag på en tredje placering.
Ett toppen avslut på det här året.
         
Rosetterna från ridskolemästerskapet     Mums del Mar

Julaftonsmorgonen spenderades även i stallet tillsammans med massa stalltjejer. Vi gjorde känckebördstårtor till hästarna. Tarok blev riktigt glad för sin och slukade i sig den glatt. Själv så står man bara brevid, håller i grimmskaftet och bara njuter av sällsakapet och ljudet när hästarna mummsar i sig sina fina tårtor.
 
Tarok & jag                                                            Tarok's knäckebrödstårta

Jag måste säga att mitt år har varit riktigt bra på hästfronten, och hoppas verkligen att det här året blir minst lika bra!


Kommentarer
Postat av: annie

är det svårt att skicka "sms-inlägg" :)

2010-01-03 @ 16:40:10
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: annie

sv: aha, få se om jag vågar ge mig på det nån gång ;)

2010-01-04 @ 17:34:43
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: Warnmark - Du kan bli veckans blogg -bloggen för dig och din häst

Du kan vara med och tävla om att bli veckans blogg på min blogg. Kika in och läs mer :)

2010-01-05 @ 17:52:14
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Mitt liv som hästnörd

Kul att se vad du pysslat med under året!:)

2010-01-07 @ 19:53:14
URL: http://casey.webblogg.se/
Postat av: Emma

Vad kul att du åker till åby varje sommar :D

Jag är där med skolan varje vecka ;)

vilken häst hade du först?

2010-02-04 @ 17:03:33
URL: http://allroundryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0